Ucapan Aluan
Selamat Datang, Welcome, आपका स्वागत है, 欢迎, ยินดีต้อนรับ,
ようこそ, Benvenuti, Bienvenue, مرحبا بكم
Link
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pengunjung semua. sekiranya anda mahu mencari bahan berkaitan Bahasa Melayu boleh lah melayari blog Perkongsian Maklumat Bahasa MelayuUntuk itu anda cuma Link ke Blog Perkongsian Maklumat Bahasa Melayu Antara Yang terkandung di dalam blog itu adalah seperti:1.Fonetik Fonologi2.Morfologi3.Sintaksis4.Semantik
RENUNG-RENUNGKAN..
Hidup umpama roda...berputar tidak kira masa dan waktu..silih berganti.kadang-kadang apabila roda itu berada di atas, kita akan merasakan diri kita hebat, beruntung, bernasib baik, tetapi sebaliknya apabila roda itu berada di bawah kita akan berasa hidup kita amat teruk sekali, menyesal, menyerah kalah, marah untuk meneruskan kehidupan di atas muka bumi ini. maka kita seharusnya tabah dan perlu menunggu roda itu berpusing dan kemudiannya berada pada tahap yang lain pula..insyaalah...
ANIMASI
Animasi digunakan untuk memberi gambaran pergerakan bagi sesuatu objek. Ia membolehkan sesuatu objek yang pegun atau statik dapat bergerak dan kelihatan seolah-olah hidup. Animasi di dalam sebuah aplikasi multimedia dapat menjanjikan sesuatu persembahan yang lebih menarik kepada penonton kerana ia memungkinkan sesuatu yang mustahil atau kompleks berlaku di dalam kehidupan sebenar direalisasikan di dalam aplikasi tersebut. Animasi boleh dalam bentuk dua dimensi, tiga dimensi ataupun melalui pelbagai kesan khas. Walaupun apa jua bentuk animasi yang digunakan, ia mampu menghasilkan kelainan dalam program yang didokongnya kerana sememangnya jiwa manusia sukakan sesuatu yang dinamik dan bukannya statik.
Walaupun demikian, proses penghasilan animasi bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan. Ianya memerlukan pengalaman kemahiran serta kepakaran yang tinggi bagi tujuan penghasilan. Pakar animasi yang juga sering dikenali sebagai animator diperlukan dalam jumlah yang banyak bagi menghasilkan suatu animasi yang berkualiti tinggi. Kos penghasilannya juga agak tinggi disamping tempoh masa yang diperlukan bagi membentuk animasi yang dikehendaki juga agak lama. Ini smua memerlukan perancangan yang teliti serta komitmen yang tinggi di kalangan kumpulan pembangunan sesebuah aplikasi yang memerlukan penggunaan animasi.
Objektif
i. Melahirkan mahasiswa yang celik dalam bidang Teknologi Maklumat
ii. Mengaplikasikan animasi dalam pengajaran Kesusasteraan Melayu
iii. Memberi pendedahan awal kemahiran animasi kepada mahasiswa bakal pendidik.
iv. Mempelbagaikan kaedah pengajaran di bilik darjah dengan penggunaan animasi sebagai Bahan Bantu Mengajar (BBM).
Kaedah
Ø Kaedah animasi yang menggunakan Motion Tween.
Ø Animasi yang mengunakan kaedah lukisan kartun.
Ø Animasi berdasarkan Frame by Frame.
Ø Frame Rate (kadar kerangka)
PENDEKATAN KOMSAS
1. Pendekatan Induktif
2. Pendekatan Deduktif
3. Pendekatan Elektik
4. Pendekatan Komunikatif
5. Pendekatan Dtruktural
6. Pendekatan Berfokus
PENGERTIAN FILOLOGI
suatu pengetahuan tentang sastera yang luas iaitu yang merangkumi bidang kebahasaan, kesusasteraan, dan kebudayaan.
Menurut teori barat cabang kebudayaan (cultural universal) dalam pengertian ada 7 bahagian
Etimologi
Filologi berasal daripada kata yunani iaitu philos yang bermaksud cinta
Filologi sebgai istilah
Dalam perkembangan yang mutakhir ,filologi memandang perbezaan yang ada dalam pelbagai manuskrip sebagai suatu ciptaan dan menitik beratkan kerjanya pada perbezaan tersebut
Tempat penyimpanan manuskrip
Biasanya manuskrip disenaraikan dalam pelbagai catalog di perpustakaan dan muzium dan Negara tertentu.menurut perangkaan yang dibuat oleh mahayudin hj yahya dalam bukunya ,karya klasik melayu islam
0 comments:
Post a Comment