BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ucapan Aluan

Selamat Datang, Welcome, आपका स्वागत है, 欢迎, ยินดีต้อนรับ,
ようこそ,
Benvenuti, Bienvenue, مرحبا بكم

Link

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pengunjung semua. sekiranya anda mahu mencari bahan berkaitan Bahasa Melayu boleh lah melayari blog Perkongsian Maklumat Bahasa Melayu

Untuk itu anda cuma Link ke Blog Perkongsian Maklumat Bahasa Melayu

Antara Yang terkandung di dalam blog itu adalah seperti:

1.Fonetik Fonologi
2.Morfologi
3.Sintaksis
4.Semantik

RENUNG-RENUNGKAN..

Hidup umpama roda...berputar tidak kira masa dan waktu..silih berganti.kadang-kadang apabila roda itu berada di atas, kita akan merasakan diri kita hebat, beruntung, bernasib baik, tetapi sebaliknya apabila roda itu berada di bawah kita akan berasa hidup kita amat teruk sekali, menyesal, menyerah kalah, marah untuk meneruskan kehidupan di atas muka bumi ini. maka kita seharusnya tabah dan perlu menunggu roda itu berpusing dan kemudiannya berada pada tahap yang lain pula..insyaalah...

Followers

Peta Online

Cerpen

CERPEN INDONESIA

KESUSASTERAAN MELAYU MODEN

PENGENALAN

Kesusasteraan dalam pendekatan moden ditakrifkan sebagai hasil karya individu yang mengumpul segala bentuk pengalaman, perasaan dan pemikiran, yang secara intelektual menggabungkan estetik, imaginasi dan ilusi pengarang sebagai teks diri dan ideologi, budaya sejarah dan moraliti zaman sebagai teks sosial yang secara modifikasi meresap masuk ke dalam karya sastera. Teks sastera dikatakan merentasi pelbagai cabang isian ilmu, termasuk sains sosia, ekonomi, matematik, politik, agama dan sebagainya.


JENIS KESUSASTERAAN MELAYU MODEN


            Kesusasteraan melayu moden adalah karya-karya yang dianggap mempunyai ciri-ciri sastera mengikut ukuran barat dan universal.Pada peringkat awal mamanglah pengarang-pengarang tidak menyedari atau memahami hakikat sastera.A kan tetapi apabila masyarakat bertambah maju muncullah pengarang-pengarang yang mengambil berat mutu-mutu karya mereka.

            Novel,sajak,cerpen dan drama adalah genre sastera yang bermodelkan genre-genre sastera barat. MUHAMMAD AFFENDI HASSAN menyebut bahawa karya-karya sastera melayu moden adalah karya-karya tiruan.Walaupun pendapat MUHAMMAD AFFENDI HASSAN ITU ADA benarnya,ini tidak  bermakna karya-karya melayu moden tidak asli.Yang ditiru adalah bentuk secara keseluruhan.Sastera melayu moden tetap asli dilihat dari aspek gaya,isi dan aneka teknik yang dikemukakan oleh penulis.

            Kesusasteraan melayu moden,sama ada di malaysia atau indonesia bermula dengan abdullah munsyi (1796-1854). Pad tahun 1838 terbitlah kisah pelayaran Abdullah munsyi karyanya dalam beberapa hal telah membawa pembaharuan serta begitu menyumbang daripada tradisi satera sebelunnya. Zubir Usman dalam bukunya kesusasteraan melayu indonesia menyebut , Abdullah munsyi sebagai pengarang melayu pertama keluar daripada kebiasaan yang melanggar dan mematahkan tradisi sastera yang sudah turun temurun memalingkan penanya daripada menceritakan kisah-kisah ghaib atau khayalan.Kesusasteraan melayu moden terbahagi kepada novel,drama,sajak,biografi dan kritikan sastera.


BIODATA SASTRAWAN INDONESIA 1900-1949

A.A NAVIS

dilahirkan Padangpanjang, Sumatera Barat, 17 November 1924.
 “Robohnya Surau Kami” dan sejumlah cerita pendek lain penerima Hadiah Seni dari Departemen P dan K pada 1988 ini, telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggris, Jepang, Perancis, Jerman, dan Malaysia.
 Cerpen pemenang hadiah kedua majalah Kisah di tahun 1955 itu diterbitkan pula dalam kumpulan Robohnya Surau Kami (1956).
 Karyanya yang lain:
Bianglala (1963), Hujan Panas (1964; Hujan Panas dan Kabut Musim, 1990), Kemarau (1967), Saraswati, si Gadis dalam Sunyi (1970; novel ini memperoleh penghargaan Sayembara Mengarang UNESCO/IKAPI 1968), Dermaga dengan Empat Sekoci (1975), Di Lintasan Mendung (1983), Alam Terkembang Jadi Guru (1984), Jodoh (1998).


BUDI DARMA

dilahirkan di Rembang, Jawa Tengah, 25 April 1937.
Meraih M.A. dan Ph.D di Indiana University, Bloomington, Amerika Serikat. Novelis yang pernah menjadi Rektor IKIP Surabaya ini meraih SEA Write Award pada 1984.
Karya-karyanya:
 Orang-orang Bloomington (1980), Solilokui (1983), Olenka (1983; pemenang pertama Sayembara Mengarang Roman Dewan Kesenian Jakarta 1980 dan Hadiah Sastra DKJ 1983), Sejumlah Esai Sastra (1984), Rafilus (1988), Harmonium (1995), Ny Talis (1996). Sebuah cerpennya, “Derabat”, terpilih sebagai cerpen terbaik Kompas 1999 dan dipublikasikan pada buku berjudul sama.

KUNTOWOJIWO

dilahirkan di Bantul, Yogyakarta, 18 September 1943.
Di tahun 1974 meraih MA  dari Universitas Connecticut, dan enam tahun kemudian Ph.D. dari  Universitas Columbia, keduanya di Amerika Serikat. Dikenal sebagai sejarawan, novelis, penulis cerpen, esais, dan penyair.
Karya-karyanya  antara lain:
 Kereta Api yang Berangkat Pagi Hari (1966), Rumput-rumput Danau Bento (1969), Tidak Ada Waktu bagi Nyonya Fatma (1972), Barda dan Cartas (1972), Topeng Kayu (1973; mendapat hadiah kedua Sayembara Penulisan Lakon DKJ 1973), Isyarat (1976), Suluk Awang Uwung (1976), Khotbah di Atas Bukit (1976), Dinamika Umat Islam Indonesia (1985), Budaya dan Masyarakat (1987), Paradigma Islam, Interpretasi untuk Aksi (1991), Radikalisasi Petani (1993), Dilarang Mencintai Bunga-bunga (1993), Pasar (1995). Kedua cerpennya dijadikan dua judul buku antologi cerpen penting: Laki-laki yang Kawin dengan Peri dan Sampan Asmara (masing-masing cerpen terbaik harian Kompas 1994 dan 1995).


IDRUS

dilahirkan di Padang, Sumatera Barat, 21 September 1921
meninggal di kota yang sama, 18 Mei 1979.
Tahun 1965–79, mengajar di Universitas Monash, Australia. Penutur fasih yang pernah menjadi redaktur majalah Kisah dan Indonesia ini dikenal sebagai pelopor penulisan prosa dalam kesusastraan Indonesia modern.
 Karya-karya drama, cerita pendek, novel dan terjemahannya adalah:
 Dokter Bisma (1945); Kejahatan Membalas Dendam (1945), Jibaku Aceh (1945), Dari Ave Maria ke Jalan Lain ke Roma (1948), Keluarga Surono (1948), Aki (1949), Perempuan dan Kebangsaan (1949), Dua Episode Masa Kecil (1952), Dengan Mata Terbuka (1961), Hati Nurani Manusia (1963), Hikayat Puteri Penelope (1973), Kereta Api Baja (1948; Vsevold Ivanov), Acoka (1948; G. Gonggrijp), Keju (1948; Willem Elschot), Perkenalan (1949)

ANTON CHELDRUS

 dilahirkan di Padang, Sumatera Barat, 21 September 1921
meninggal di kota yang sama, 18 Mei 1979.
Tahun 1965–79, mengajar di Universitas Monash, Australia. Penutur fasih yang pernah menjadi redaktur majalah Kisah dan Indonesia ini dikenal sebagai pelopor penulisan prosa dalam kesusastraan Indonesia modern.
Karya-karya drama, cerita pendek, novel dan terjemahannya adalah:
 Dokter Bisma (1945); Kejahatan Membalas Dendam (1945), Jibaku Aceh (1945), Dari Ave Maria ke Jalan Lain ke Roma (1948), Keluarga Surono (1948), Aki (1949), Perempuan dan Kebangsaan (1949), Dua Episode Masa Kecil (1952), Dengan Mata Terbuka (1961), Hati Nurani Manusia (1963), Hikayat Puteri Penelope (1973), Kereta Api Baja (1948; Vsevold Ivanov), Acoka (1948; G. Gonggrijp), Keju (1948; Willem Elschot), Perkenalan (1949; Anton Chekov, Luigi Pirandello, Guy de Maupassant, dan Jeroslav Hasek).kov, Luigi Pirandello, Guy de Maupassant, dan Jeroslav Hasek).


TAKRIF CERPEN

Cerpen singkatan dari "Cerita Pendek" di mana pembaca boleh menyudahkan pembacaannya dalam masa yang singkat (6 – 9 muka surat) atau paling lama satu jam (20 – 30). Namun pada kebiasaannya panjang sesebuah cerpen antara 6 – 20 muka surat bersaiz A4. Namun ada juga cerpen yang melebihi 20 muka surat dan ini bergantung kepada kebolehan pengarang dan kehendak penerbit. Sebagai contoh, Untuk menyertai sesuatu sayembara panjang cerpen antara 15 – 20 muka surat bertaip langkau dua baris .

Untuk disiarkan di surat khabar pula tidak melebihi 10 muka surat. Ini bermakna kalau cerpen itu panjangnya 20 muka surat kalau dikirim kepada mana-mana surat khabar, alamat tidak akan disiarkan kerana terlalu panjang sedangkan ruangannya terbatas kecuali untuk majalah.

Saya pernah beberapa kali mengikuti bengkel penulisan cerpen dan biasanya peserta akan bertanya apakah ciri-ciri cerpen yang baik? Dan biasanya penceramah atau pembimbing akan menjawab begini.

“ Cerpen yang baik adalah yang mudah difahami, mudah dimengerti, informasi dan mesejnya jelas, menggunakan bahasa yang indah, mentaati kaedah bahasa, judulnya menarik, dan meyakinkan.”

Selain itu cerpen yang menarik juga yang menyentuh isu atau berita semasa (news value), yakni aktual, faktual, penting, dan menarik. Dan ciri-ciri cerpen yang buruk pula ialah yang sebaliknya.

Namun cerpen yang dianggap baik oleh seseorang tidak semestinya dianggap baik pula oleh orang lain kerana setiap pembaca berlainan cita rasanya.

Ada pembaca yang suka cerpen konvensional dan ada pula pembaca yang suka cerpen berbentuk non konvensional. Pada saya samaada konvensional atau non konvensional punya kelebihan dan tetap ada peminatnya.

Adapun perkara yang perlu ada pada seorang penulis ialah niat yang baik, motivasi, mampu menguasai bahasa, suka membaca dan pandai menyesuaikan gaya penulisan mengikut kehendak pembaca.

Menulis sebuah cerpen ibarat membina sebuah rumah, mesti ada bahan-bahan untuk membangunkannya. Kalau rumah mesti ada tiang, atap, dinding, lantai dan sebagainya maka cerpen juga mesti ada perkara berikut:


1. CERITA

Cerita merupakan perkara penting dalam sesebuah cerpen. Dan kita hendaklah pastikan dulu jenis cerita yang hendak ditulis. Contohnya:

Cerita kekeluargaan
Cerita jenaka
Fiksyen sains
Cerita seram
Cerita sindiran
Pengembaraan
Cerita binatang
Kisah cinta
Fantasi
Cerita agama

Cerpen “HADIAH PALING BERHARGA” tergolong cerita kekeluargaan. Cerpen ini mengisahkan sepasang suami isteri yang hidup dengan penuh kasih sayang. Suami menganggap isterinya adalah hadiah paling berharga dalam hidupnya. Begitu juga isteri menganggap suaminya adalah hadiah paling berharga. Namun keamanan dan kedamaian adalah hadiah yang paling berharga.

2. WATAK

Watak ialah pelakon yang mendukung cerita dalam sesebuah cerpen. Tanpa kehadiran watak maka cerita tidak dapat digerakkan. Kerana itu watak mesti wujud dalam sesebuah cerpen.

Watak terbahagi kepada dua jenis iaitu watak utama dan watak sampingan/pembantu. Kerana takrif cerpen ialah cerita pendek maka tidak perlu watak yang ramai.



3. TEMA

Tema juga amat penting dalam sesebuah cerpen. Tema yang menarik perhatian pembaca ialah yang membawa persoalan baru dan boleh menambah pengetahuan pembaca.

Mesej yang hendak disampaikan melalui cerpen “HADIAH PALING BERHARGA” ialah keamanan, kedamaian, berkasih sayang adalah faktor utama kebahagiaan sesebuah rumah tangga,

4. SUASANA / LATAR BELAKANG

Latar belakang juga penting dalam sesebuah cerpen kerana membantu pembaca menghayatinya dengan jelas. Latar belakang terbahagi kepada beberapa bahagian antaranya:

Latar belakang tempat
Latar belakang masa
Latar belakang umur
Latar belakang cuaca dan sebagainya.

Dengan adanya latar belakang ini memudahkan pembaca menggambarkan peristiwa yang sedang berlaku.

5. ALUR CERITA / TEKNIK PENCERITAAN

Teknik penceritaan juga amat penting untuk menarik perhatian pembaca. Ini terpulang kepada kepintaran pengarang untuk memilih teknik penceritaannya. Ada teknik mendatar dan mudah sahaja iaitu dari A hingga Z. Namun ada pula menggunakan teknik sebaliknya. Bermula dari Z atau puncak cerita kemudian dibuat urutan kembali peristiwa.

Cerpen “HADIAH PALING BERHARGA” bermula dengan teknik biasa kemudian diikuti flashback, monolog, kronologi, imbas kembali serta imbas muka watak-watak dalam cerita.

6. PERSOALAN

Persoalan dalam cerpen juga amat berkesan di hati pembaca. Ada persoalan yang dibiarkan tergantung jawapannya namun ada pula persoalan yang berjaya diselesaikan dengan baik.

Ada cerpen yang diakhiri dengan gembira dan ada pula cerpen yang diakhiri dengan sedih dan berduka. Ini juga terserah kepada pengarang untuk menentukannya.

7. AYAT AWAL

Ayat awal atau pembuka kata dalam sesebuah cerpen amat penting kerana di situlah letaknya minat pembaca. Jika ayat dimulakan dengan bahasa yang indah dan berjaya memikat pembaca maka besar kemungkinan pembaca akan terus membacanya hingga habis. Sebaliknya jika ayat dimulai dengan perkataan yang membosankan maka besar pula kemungkinan ditinggalkan begitu sahaja.

Kerana itu ada pengarang yang mengatakan paling sukar ialah hendak memulakan ayat pertama dalam sesebuah cerpen yang dihasilkannya. Ada kalanya terpaksa bermenung lama untuk memilih kata-kata yang indah dan memikat hati pembaca.

8. AYAT AKHIR

Ayat penutup juga amat penting kerana ia meninggalkan kesan di hati pembaca. Ayat penutup yang baik akan diingat oleh pembaca.

Cerpen pengungkapan unsur-unsur lebih padat, ringkas dan langsung. Konflik langsung di hadirkan pada tokohnya dan memaksanya segera berhadapan dengan penyelesaian.itulah sebabnya cerpen lebih ringkas dan padat.Prosa juga disebut cerita rekaan,misalnya hakikat cerita (narasi).Meskipun tidak tertutup kemungkinannya adanya cerita rekaan yang mungkin saja tidak perlukan narasi,tetapi disampaikan dalam bentuk dialog tokoh-tokohnya.Cerpen “seribu kunang-kunang di manhattan” karya Umar Kayam, misalnya hampir sama dengan tidak ada narasi mengenai semua unsur cerpen tersebut.demikian juga cerpen “sms” karya Djenar Maesa Ayu.Di dalamnya tidak ada dialog dalam pengertian konvensional, tidak ada narasi, tidak ada deskripsi.Semua dalam bentuk kirim-balas sms tetapi, dari waktu rangkaian kirim-balas sms itu terjadi dalam urutan waktu detik per detik, kita disuguhi peristiwa dalam hubungan dengan rencana-rencana dalam perselingkuhan antara tokoh-tokohnya. Dari kirim–balas sms itu pula,kita menjumpai adanya pesan ideology yang berkaitan dengan problem gender djenar seperti sekadar memotret sisi lain pengaruh kemajuan teknologi komunikasi dalam masyarakat moden. Hakikat narasi diberlakukan pada prosa semata-mata lebih di sebabkan oleh cirri umum yang dimiliki oleh hampir semua karya sastera yang berbentuk prosa. Dalam persoalan itulah,cirri-ciri umum itu,lalau dianggap sebagai hal yang mendasari keberadaan karya sastera yang bersangkutan. Jadi dengan tetep membuka berbagai kemungkinan adanya pembaharuan,pada saat ini,kita(terpaksa)menempatkan narasi sebagai hakikat prosa.
Mengingatkan hakikat prosa adalah narasi(cerita),maka didalamnya ada pelaku cerita (tokoh),rangkaian cerita(alur),pokok masalah yang diceritakan(tema),siapa yang menyampaikan cerita(pencerita) dan tempat,kapan dan dalam suasana bagaimana cerita berlangsung(latar). Itulah yang kemudian kita sebut sebagai unsur-unsur intrinsik prosa atau yang secara umum disebut unsur-unsur formal cerita rekaan. 

FORMAT BARU SEJARAH KESUSASTERAAN MELAYU MODEN

BERTOLAK pada kesepakatan ahli yang menyatakan sastra Indonesia berawal pada roman-roman terbitan Balai Pustaka tahun 1920-an, sejarahnya hingga sekarang terhitung masih sangat muda, sekitar 80 tahun. Meskipun demikian, produksinya boleh dibilang pesat, terutama di sektor puisi, cerpen, dan novel. Jumlahnya pasti menyulitkan siapa pun yang berambisi besar hendak membaca seluruh teks sastra Indonesia.Sejarah mencatat hanya karya sastra dan peristiwa-peristiwa penting yang dibaca orang dari masa ke masa, terutama di jalur pengajaran, kritik, dan penelitian. Di luar kebutuhan itu sangat banyak karya sastra dan peristiwa kesastraan yang terlupakan. Karena itu, diperlukan buku-buku sejarah sastra yang bisa dirujuk pelajar, mahasiswa, peminat, dan ahli sastra. Dengan buku itulah masa lampau sastra Indonesia direkonstruksi sedemikian rupa sehingga berkembang pengetahuan yang memperkaya khazanah budaya masyarakat.Boleh saja buku sejarah itu tidak dibutuhkan para pengarang dengan alasan subjektif. Boleh juga penulisannya menghasilkan beberapa versi dengan argumentasi masing-masing, sedangkan mana yang terbaik kelak akan ditentukan oleh publik sastra yang makin cerdas.Penulisan sejarah sastra Indonesia yang mencakup perjalanan seluruh genre (puisi, prosa, drama), kritik, esai, dan peristiwa kesastraan, barangkali merupakan ambisi besar. Tetapi, kesempatannya tetap terbuka lebar setelah Ajip Rosidi membuktikan keberhasilannya menulis Ikhtisar Sejarah Indonesia (Bina Cipta, Bandung, 1968) dan Teeuw sukses menulis Modern Indonesian Literature III (Martinus Nijhoff, The Hague, 1979) yang terbilang monumental. Perkembangan sastra Indonesia dalam tiga puluh tahun terakhir ini saja sudah merupakan bahan besar untuk penulisan buku sejarah tersebut. Akan lebih besar lagi muatannya apabila orang melihat sejarah sastra Indonesia dari pertumbuhannya sejak awal tahun 1900.Salah satu persoalan sejarah sastra Indonesia adalah perubahan zaman dengan gejolak sosial dan politik yang secara teoretis dipercaya besar pengaruhnya terhadap warna penciptaan sastra. Karena itu, wajarlah apabila perjalanan sejarah sastra Indonesia dibagi-bagi dengan mempertimbangkan momentum perubahan sosial dan politik, seperti tampak dalam buku Ajip Rosidi (1968). Secara garis besar, Ajip membagi sejarah sastra Indonesia menjadi masa kelahiran atau masa kebangkitan yang mencakup kurun waktu 1900-1945 dan masa perkembangan yang mencakup kurun waktu 1945-1968. Pembagian yang lebih rinci dengan angka tahun menjadi 1900-1933, 1933-1942, 1942-1945, 1945-1953, 1953-1961, dan 1961-1967 dengan warna masing-masing sebagaimana tampak pada sejumlah karya-karya sastra yang penting.Menurut Ajip, warna yang menonjol pada periode awal (1900-1933) adalah persoalan adat yang sedang menghadapi akulturasi dan dengan demikian menimbulkan berbagai problem bagi kelangsungan eksistensi masing-masing, sedangkan periode 1933-1942 diwarnai pencarian tempat di tengah pertarungan kebudayaan Timur dan Barat dengan pandangan romantis-idealis. Kemudian terjadi perubahan pada periode 1942-1945 atau zaman pendudukan Jepang yang melahirkan warna pelarian, peralihan, dan kegelisahan.Warna perjuangan dan pernyataan diri di tengah kebudayaan dunia tampak pada periode 1945-1953 dan selanjutnya warna pencarian identitas diri dan sekaligus penilaian kembali terhadap warisan leluhur tampak menonjol pada periode 1953-1961. Kemudian pada periode 1961-1967 tampak menonjol warna perlawanan dan perjuangan mempertahankan martabat, sedangkan sesudahnya tampak warna percobaan dan penggalian berbagai kemungkinan pengucapan sastra.Tentu saja analisis Ajip Rosidi hanya berlaku sampai tahun 1967, sebab bukunya terbit pada tahun 1968.

Format baru
Kalau momentum sosial-politik masih dipergunakan sebagai ancangan periodisasi sejarah sastra Indonesia 1900-2000, mungkin saja tercatat format baru dengan menempatkan tiga momentum besar sebagai tonggak-tonggak pembatas perubahan sosial, politik, dan budaya, yaitu proklamasi kemerdekaan 17-8-1945, geger politik dan tragedi nasional 30 September 1965, dan reformasi politik 21 Mei 1998.Tentu saja ketiga momentum nasional tersebut tidak dengan sendirinya terkait dengan gejala-gejala yang berkembang dalam karya sastra yang bermunculan pada sekitar tahun-tahun yang bersangkutan. Momentum itu hanya dipergunakan sebagai ancangan teoretis untuk memudahkan analisis para ahli sastra.Proklamasi 17-8-1945 jelas merupakan klimaks perjuangan merebut kemerdekaan walaupun nyatanya tidak otomatis menjadikan republik ini berdiri tegak dan terbebas dari rongrongan berbagai pihak.Geger politik dan tragedi nasional 30 September 1965 jelas bukan peristiwa yang tiba-tiba terjadi dan akibatnya berkepanjangan hingga belasan tahun kemudian. Demokrasi terpimpin yang kemudian berganti dengan demokrasi Pancasila tidak membuahkan kebebasan berpikir yang memuaskan. Selama belasan tahun terakhir kekuasaan Orde Baru, makin dirasakan pemasungan kreativitas.Reformasi politik Mei 1998 dapat dipandang sebagai klimaks kehendak masyarakat untuk memperoleh kehidupan sosial, politik, dan budaya yang lebih segar, santun, dan demokratis. Akan tetapi, sampai sekarang pun belum dirasakan hasilnya.Meskipun demikian, peristiwa-peristiwa tersebut telah menimbulkan perubahan-perubahan sosial-politik yang mendasar dan secara teoretis dapat dipercaya besar pengaruhnya terhadap pandangan, pemikiran, gaya, dan teknis pengucapan sastra. Analisis struktural Umar Yunus tentang perkembangan puisi Indonesia dan Melayu modern (Bhratara, Jakarta, 1981) dan telaah struktural tentang novel Indonesia (Universiti Malay, Kuala Lumpur, 1974) barangkali dapat dipergunakan sebagai rujukan untuk menjelaskan perubahan-perubahan tersebut.Rujukan lain adalah telaah Jakob Sumardjo tentang sejarah perkembangan teater dan drama Indonesia (STSI Press, Bandung, 1887). Jakob memandang sejarah teater Indonesia sejak pertengahan abad ke-18, sedangkan sastra drama Indonesia berawal pada tahun 1925. Sementara itu, Korrie Layun Rampan (1982) pernah menulis sejarah perkembangan cerita pendek Indonesia yang alurnya ternyata tidak sama benar dengan perkembangan genre yang lain.Memang sudah saatnya dikembangkan pengkajian sejarah pertumbuhan dan perkembangan genre-genre sastra Indonesia sehingga diperoleh gambaran umum mengenai sejarah puisi, sejarah cerpen, sejarah teater, dan sejarah roman Indonesia. Namun, pengkajian sejarah sastra Indonesia secara garis besar (makro) seperti yang sudah dikerjakan Ajip Rosidi dan Teeuw tetap saja diperlukan untuk pengajaran sastra di sekolah menengah, fakultas sastra, dan apresiasi masyarakat. Untuk keperluan seperti itulah barangkali sudah saatnya dipertimbangkan tawaran format baru sejarah sastra Indonesia.

Empat masa
Tanpa memperdebatkan pemakaian istilah periode, masa, babak, tahap, dan sejenisnya, sementara ini ditawarkan istilah masa dengan pengertian kurun waktu yang panjang dalam perjalanan sejarah sastra Indonesia.Dengan mempertimbangkan ketiga momentum tadi maka diperoleh empat masa perjalanan sejarah sastra Indonesia, yaitu masa pertama mencakup tahun 1900-1945, masa kedua mencakup tahun 1945-1965, masa ketiga mencakup tahun 1965-1998, dan masa keempat yang dimulai pada tahun 1998 hingga waktu yang belum dapat diperhitungkan.Mungkin diperlukan nama atau sebutan yang memudahkan orang memahami ciri-ciri pokok setiap masa. Penamaan itu bisa disesuaikan dengan prosesnya, seperti kelahiran, pertumbuhan, perkembangan, dan sebagainya. Tetapi, penamaan seperti itu tidak memperlihatkan ciri khas untuk sastra Indonesia. Boleh juga dipergunakan peristiwa atau gejala terpenting sebagai penanda tertentu, seperti Balai Pustaka, Pujangga Baru, Gelanggang, Manifes Kebudayaan, Horison, dan lain-lain. Akan tetapi, ini pun masih mengandung kelemahan karena cenderung mengabaikan peristiwa lain yang mungkin derajat kepentingan sepadan.Misalnya, penerbit Balai Pustaka sampai sekarang tetap berjaya sehingga bisa timbul kekaburan antara Balai Pustaka tahun 1920-an dengan Balai Pustaka tahun 1980-an. Contoh lain, kalau Manifes Kebudayaan dipandang penting pada tahun 1960-an, bisa diperdebatkan juga kepentingannya dengan Lekra yang merupakan lawannya. Kalau dipergunakan nama tokoh untuk penanda masa tertentu, bisa juga timbul perdebatan seru karena ketokohan itu pun relatif dan bahkan bisa dibilang kultus individu. Memang pernah ada sebutan Angkatan 45 atau Angkatan Chairil Anwar, tetapi tampaknya tidak bertahan.Dapat juga dipergunakan angka tahun, seperti 1920-an, 1930-an, dan seterusnya. Tetapi, pembagiannya akan menjadi rumit di masa mendatang, sedangkan perubahan ciri-cirinya belum tentu tampak pada rentang waktu sepuluh tahunan. Padahal, maksudnya adalah memberi tanda pada gejala-gejala yang terjadi dalam rentang waktu yang panjang. Mungkin dua puluh tahun, tiga puluh tahun, atau lebih.Dengan menyisihkan kerangka teori yang rumit-rumit itu lantas terpikir kemungkinan penamaan dengan memanfaatkan ciri-ciri sosial politiknya yang sudah populer untuk mencakup seluruh genre: puisi, prosa, dan drama yang sebenarnya masing-masing memiliki alur perjalanan sendiri-sendiri. Tentu saja pemikiran awal ini masih perlu dikaji lebih lanjut dan terbuka untuk perdebatan dan polemik.Dengan meminjam baju politik yang dianggap populer dan tetap mempertimbangkan nasionalisme maka penamaan keempat masa perjalanan sastra Indonesia itu bisa menghasilkan tawaran sebagai berikut:Masa Pertumbuhan atau Masa Kebangkitan dapat dipergunakan untuk mewadahi kehidupan sastra Indonesia tahun 1900-1945 dengan alasan bahwa pada masa itu telah tumbuh nasionalisme yang juga tampak dalam sejumlah karya sastra, seperti sajak-sajak Rustam Efendi, Muhamad Yamin, Asmara Hadi dan lain-lain. Yang jelas, pada masa itu bertumbuhan karya sastra yang sebagian sudah bersemangat Indonesia dan sekarang memang tercatat sebagai modal awal khazanah sastra Indonesia.Masa Pergolakan atau Masa Revolusi dapat dipergunakan untuk mewadahi kehidupan sastra Indonesia tahun 1945-1965 dengan alasan bahwa pada waktu itu terjadi pergolakan semangat mempertahankan proklamasi kemerdekaan, pergolakan ideologi, dan pencarian konsep-konsep sastra. Berbagai gejala yang menandakan pergolakan itu antara lain terbitnya Surat Kepercayaan Gelanggang tahun 1949, munculnya organisasi kebudayaan bentukan partai, seperti Lekra, Lesbumi, LKN di tahun 1960-an; pasang surut majalah sastra seperti Kisah, Sastra, Tjerpen; kasus pengadilan cerpen Langit Makin Mendung karya Ki Panjikusmin, campur tangan kekuatan politik, pelarangan Manifes Kebudayaan, dan sebagainya.Masa Pemapanan dapat dipergunakan untuk mewadahi kehidupan sastra Indonesia tahun 1965-1998 dengan alasan pada masa itu terjadi pemapanan berbagai sistem: sosial, politik, penerbitan, dan pendidikan yang dampaknya tampak juga di bidang sastra Indonesia. Pada masa itu ilmu sastra Indonesia boleh dibilang semakin mapan di sejumlah fakultas sastra. Penelitian makin marak di mana-mana. Seminar, pelatihan, penerbitan, dan apresiasi sastra makin berkembang marak di berbagai komunitas sastra. Memang di sana-sini terjadi juga pembatasan dan penekanan, tetapi tidak mengurangi makna perkembangan dan kemapanan sastra Indonesia.Pada akhirnya kehidupan sastra Indonesia selewat tahun 1998 harus dicatat dengan nama tertentu, misalnya Masa Pembebasan dengan alasan bahwa dalam lima tahun terakhir ini telah terjadi pembebasan kreativitas sastra. Meskipun buktinya belum bisa dibanggakan, gejalanya boleh dibilang sudah menggembirakan. Antara lain karya sastra yang tertekan selama masa pemapanan, seperti roman-roman Pramoedya Ananta Toer dan sejumlah "sastra perlawanan" sekarang bisa diterbitkan tanpa ketakutan apa pun.Simpulan sementara ini sudah tiba saatnya sejarah sastra Indonesia direkonstruksi dengan format baru untuk kepentingan pengajaran, penelitian, dan apresiasi. Rekonstruksinya dapat dilaksanakan secara menyeluruh dengan memperhitungkan alur perjalanan yang sudah mencapai sekitar 80 tahun atau terbatas pada masa-masa tertentu dalam konteks keseluruhan sejarah. Kemungkinan lain adalah rekonstruksi sejarah tiap-tiap genre yang tetap ditempatkan dalam wadah sejarah sastra Indonesia.Mengingat besarnya muatan sejarah sastra Indonesia itu maka diperlukan pembagian sejarah pertumbuhan dan perkembangannya menjadi empat masa seperti tersebut tadi, yaitu (1) masa pertumbuhan atau masa kebangkitan dengan angka tahun 1900-1945, (2) masa pergolakan atau masa revolusi dengan angka tahun 1945-1965, (3) masa pemapanan dengan angka tahun 1965-1998, dan (4) masa pembebasan dengan angka tahun 1998-sekarang.


Sinopsis Cerpen Warna Hati Seorang Datin (Madu Ilmu)
Kematian Datuk menyedarkan Datin untuk menyatukan keluarganya semula. Semasa hayat Datuk , Datin amat terluka kerana dimadukan dan amat membenci madu-madunya sehingga tidak pernah berhasrat mengenali anak-anak tirinya. Datuk pernah bernikah dengan seorang wanita ( Cikgu Jalilah ) dan mendapat dua orang anak tetapi bercerai ketika anak mereka masih kecil. Kemudiannya datuk bernikah dengan Syarifah Aminah dan mendapat seorang anak  lalu bercerai. Ketika Datuk menghembuskan nafas terakhir  beliau mempunyai  dua orang isteri iaitu Datin dan Siti Halijah yang memiliki dua orang anak iaitu Zul dan Zety. Demi memenuhi impian Datuk, Datin memanggil madu-madunya berkumpul bersama anak-anaknya yang lain dan menerima mereka dengan hati yang damai. Akhirnya Datin merasa puas dan sangat tenang dengan perkumpulan ahli keluarganya dan berharap dapat memperbaiki hubungan keluarga dan menjadi lebih intim.

Cerpen_cerpen Antalogi Anak Global
Aksi Sang Jerut
Zaid Haji Mohd Saman
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang Sang Jerut yang ingin membalas dendam terhadap kekejaman manusia. Keadaan ini berlaku kerana tempat tinggal dan juga kaum keluarga Sang Jerut telah ramai terkorban disebabkan ketamakan manusia. Kemudian Sang Jerut telah membunuh Peng iaitu seorang lelaki yang cacat kakinya. Kemudian Sang Jerut ingin menewaskan pula Musa Asli. Namun dalam pergelutan tersebut Sang Jerut telah tertewas dan menemui ajal.

Anak Gembala
Zahari Affandi
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang kehidupan Mat Seman dan keluarganya yang menjadi pengembala kerbau. Setelah sekian lama kerbau-kerbaunya mencari makanan di Lembah Bilut, akhirnya Tok Penghulu membawa perkhabaran yang kurang gembira buat Mat Seman. Mat Seman dan kerbau-kerbaunya terpaksa mencari padang ragut yang lain untuk mencari makanan, hal ini kerana Lembah Bilut akan dibangunkan. Namun Mat Seman tidak berpuas hati. Mat Seman membawa kerbaunya ke Lembah Bilut pada hari pertama Lembah Bilut ingin dimajukan. Kerbau-kerbaunya berlari dan menuju ke jentolak yang ada. Namun apabila jentolak itu dihidupkan kesemua kerbaunya menjadi takut dan berpusing untuk lari menyelamatkan diri. Dalam masa yang sama Mat Seman tidak dapat menyelamatkan diri. Akhirnya Mat Seman dipijak oleh kerbau-kerbaunya sendiri.

Anak-Anak Pejuang
Ghazali Lateh
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang seorang ayah iaitu Pak Denan yang mempunyai semangat patriotik yang tinggi. Pak Denan telah menyuarakan hasrat kepada kedua-dua anaknya bahawa dia ingin ke Kuala Lumpur hujung bulan ini. Namun hasrat itu ditentang oleh kedua-dua anaknya iaitu Abdul Rahman dan Abdul Razak. Tujuan Pak Denan adalah ingin merayakan sambutan Hari Kemerdekaan Negara. Namun akhirnya anak-anak Pak Denan beralah kepada ayahnya. Oleh kerana anaknya tidak muncul-muncul juga Pak Denan telah mengikut Ah Bee ke Kuala Lumpur. Namun apabila Abdul Rahman sampai di rumah pada pagi esoknya, didapatinya ayahnya sudah tiada. Apabila Abdul Rahman berhenti di kedai kopi Maniam dia terlihat ayahnya di kaca televisyen. Ayahnya telah berada di Kuala Lumpur menyertai perarakan Hari Kemerdekaan. Abdul Rahman dan Abdul Razak akhirnya menemui ayahnya di hadapan tugu Negara. Namun ayahnya amat kesal dengan kedua-dua anaknya itu. lalu kedua-duanya menyesal kerana melupakan perjuangan ayahnya suatu ketika dahulu. Pada hari itu barulah mereka sedar bahawa mereka adalah anak-anak pejuang.

Anak-anak Suria
Zahara Nawawi
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang kehidupan sebuah keluarga yang membela kucing sebagai haiwan peliharaan. Hakim dan Amanai belum dikurniakan cahaya mata. Namun mereka merasa bahagia dengan adanya suria iaitu seekor kucing kesayangan mereka. Hakim dan Amanani bakal berangkat ke Kota Mekkah untuk menunaikan fardu haji selama sebulan. Oleh sebab itu mereka terpaksa mencari pembantu rumah yang boleh menjaga Suria. Kemudian mereka mengambil Ayu sebagai pembantu rumah. Tidak berapa lama selepas pulang dari mengerjakan haji. Suria telah mengandung dan kemudian melahirkan anak kembar lima. Namun sesuatu telah berlaku apabila tiga daripada anak-anak suria telah hilang. Kemudian Hakim dan Amanani mendapati Ayu telah melakukan penyiksaan terhadap anak-anak Suria. Mereka berdua akhirnya melaporkan kes tersebut dibalai polis berhampiran untuk tindakan lanjut.

Bah Urei
Baharuddin Kahar
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang Bah Urei yang telah lama kehilangan isterinya. Namun kasih sayang terhadap isterinya masih kuat. Sehingga pada suatu hari mereka diarahkan berpindah kerana kampung mereka akan dibangunkan. Bah Urei bertambah risau dan kurang senang. Keadaan ini ditamabah apabila pembangunan tersebut akan memusnahkan pusara isterinya yang tercinta. Akhirnya Bah Urei menerima semua itu dan ingin pusara isterinya dipindahkan bersama-sama mereka.

Cikgu Apek
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang seorang wanita yang berusaha untuk menyebarkan ajaran agamanya kepada penduduk orang asli. Namun usaha itu kurang disenangi oleh seorang guru tadika yang bernama cikgu Apek. Semasa bertemu di hadapan tadika mereka berdua telah berborak dan berlaku percanggahan pendapat. Namun keadaan masih tetap terkawal. Akhirnya cikgu Apek menyahut seruan Faduhah untuk menyambung pelajarannya di maktab perguruan.

Gelungnya Terpokah
Shahnon Ahmad
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang watak Jusoh yang amat marah kepada Berahim. Kemarahan Jusoh bermula apabila dia mengatakan bahawa Berahim telah memokah gelung sawahnya. Jusoh ingin membalas dendam, lalu isterinya memberikan buah fikiran dengan menuangkan cuka getah ke atas badan kerbau Berahim. Selepas beberapa hari kerbau Berahim telah mati akibat kesan cuka getah yang sangat kuat. Tiga hari selepas tersebarnya kejadian kematian kerbau-kerbau Berahim, Jusoh mula menokah air sawahnya. Jusoh menokah air di sawahnya sehinggakan terpaksa bermalam berhampiran sawahnya. Namun pada malam tersebut isterinya datang sambil menangis dan mengatakan bahawa semua ini adalah perbuatan Berahim. Kemudian pada detik itu juga Jusoh pergi mencari Berahim dengan perasaan yang sangat marah dan berangnya. Jusoh ingin menetak Berahim, sehinggakan penduduk kampung terjaga. Kemudian orang kampung menangkap Jusoh dan menganggapnya sebagai seorang yang gila. Masyarakat kampung membawa Jusoh kepada ketua kampung untuk tindakan selanjutnya. Isterinya hanya mampu melihat dan mendengar suara suaminya yang semakin mengecil dan menghilang dari pendengaran dan penglihatannya.

Cerpen Melakar Impian
 Mengisahkan seorang watak  yang bernama Rosli yang mahu melakukan prubahan ke atas diri sendiri dan juga rakannya iaitu Fuad, Azwan dan juga Lamin yang sering digelar oleh penduduk kampung sebagai kacang hantu. Rosli yang tidak sesekali berputus asa cuba memujuk rakannya menyertai satu projek menternak burung ruak-ruak dengan harapan boleh mendatangkan keuntungan dan membuka mata penduduk kampung . Malangnya, rakan-rakan rosli hanya dan sering memperlekehkan usaha yang ingin dilakukan oleh Rosli dan membuat keputusan tidak mahu mengikutinya. Rosli akhirnya berjaya melaksanakan projek ternakan burung ruak-ruak tetapi sebaliknya rakan-rakan Rosli ditangkap polis akibat daripada perbuatan memecah masuk rumah penduduk kampung.akhirnya Rosli menjamin kesemua rakannya dan mereka semua insaf dengan perbuatannya lalu meminta maaf kepada Rosli atas kesalahan yang telah mereka lakukan iaitu memperlekehkan dan mengejek usaha Rosli.
Sinopsis

PENDEKATAN KOMSAS

1. Pendekatan Induktif
2. Pendekatan Deduktif
3. Pendekatan Elektik
4. Pendekatan Komunikatif
5. Pendekatan Dtruktural
6. Pendekatan Berfokus

PENGERTIAN FILOLOGI


* suatu pengetahuan tentang sastera yang luas iaitu yang merangkumi bidang kebahasaan, kesusasteraan, dan kebudayaan.

* Menurut teori barat cabang kebudayaan (cultural universal) dalam pengertian ada 7 bahagian


Etimologi

* Filologi berasal daripada kata yunani iaitu philos yang bermaksud cinta

Filologi sebgai istilah

*Dalam perkembangan yang mutakhir ,filologi memandang perbezaan yang ada dalam pelbagai manuskrip sebagai suatu ciptaan dan menitik beratkan kerjanya pada perbezaan tersebut

Tempat penyimpanan manuskrip

* Biasanya manuskrip disenaraikan dalam pelbagai catalog di perpustakaan dan muzium dan Negara tertentu.menurut perangkaan yang dibuat oleh mahayudin hj yahya dalam bukunya ,karya klasik melayu islam